Mai2 Masok Usha MAi OIh,

~CLICK TO GO HOME~

Monday, October 18, 2010

Genap Sebulan

Assalamualaikum,
Sedar x sedar,
sudah hampir sebelum aku menuntut ilmu di ardu kinanah ini,

sampai 18.9.2010-18.10.2010
pelbagai pengalaman dan pengetahuan baru dpat ku timba,
toksah kata la,
pagi petang siang malam penuh dgn cabaran dan dugaan,
Entry ni aku nak crita pasal Universiti aku,
iaitu Cairo University,





Tepat pukul 4.30 pagi(awal tu),
aku dan ahli-bait dah bgun dari tdow untuk menunaikan solat subuh,
bayangkan la perbezaan masa yg ketara kat sini,
subuh 4.30,syuruk pukul 6,
kalau kat malaysia dulu mau pukul 7 baru bgun,
tu pon dok baloq liat lagi,

PERGH,mmg x tahan daulat beb,ikot hati nak tdoq ja time ni,TAPI ikut IMAN,beribadah adalah lebih baik dari tidur,

Selesai segalanya di rumah,
aku pon meneruskan perjuangan ke uni,
Bermula dgn menahan eltramco(lebey kurang van,0.50L.E) untuk ke malek-el saleh,
kemudian menaiki metro(mcam KTM malaysia,1.00L.E) ke sayeda zeinab,
dan diteruskan dgn perjalan kaki yg mngmbil masa hampir 15 minit,
jauh perjalan luas pengalaman,
OTW tu,
singgah la kedai asir(jus) atau pekena breakfast roti ka,

Ni tanda stesen Metro,


Ni la dia metro tiap2 hari naik,Kelebihan dy berbanding KTM?xpayah tggu lama,3minit ja smpai dah metro,superb tak?


Ni plak buntut eltramco,mmg antara yg feymes kat sini,baguih!!cni buat car-pooling nak elak pencemaran udara,



Uni kami dpanggil kasr el-ainy,
kuliyah tibb basyari,
kalo nak nek teksi dari rumah mau kena 8-10L.E,

Sebagai pelajar first year ni,
kena amek beberapa subjek,
Histology,Physiology,Biochemistry,Anatomy dan practicals,
Mmg byak ilmu baru yg dpat kat sini,
Betapa Hebatnya ciptaan Allah,
Menjadikan 'kita' manusia,
hambanya,
Bersyukurlah kepadaNYA,
kerana segala yg telah diberikan kpada kita adalah 'sempurna',
ITUpun,
jika kita menghargai dan menjaga tubuh badan dgn baik,
InsyaAllah,
Mendalami ilmu perubatan membuat diri kita taksub dan teruja,
dgan keagungan Allah,
Tambahan kebanyakkan lecturer kat sini semuanya Islam,
Alhamdulillah,
setiap kali bersyarah mereka akan mengingatkan keagungan Allah,

Takat ni,
Aku dah hilang Jam B.U.M equipment ngn botol air mineral,
Pengalaman merupakan guru terbaik,

Hidup di sini memerlukan pemerhatian dan kepekaan terhadap diri dan keadaan sekeliling,
sentiasa berjaga-jaga dalam setiap langkah dan perbuatan,
InsyaAllah Allah maha penyayang,
Berdoalah agar dielakkan dari ditimpa musibah,
Wallahualam,

Tu jala kot aku nak habaq,
Sebulan pertama yg cukup bermakna bagi aku,
InsyaAllah akan ku tempuhi hari-hari akan datang sebagai seorang pelajar mukmin yg beriman dan bertakwa,



7 Curahan Pendapat Teman??:

azrulhanafi said...

Bo0o0o0o0o0~~

dayanaazhar:) said...

assalamualaikum. takpe nnti beli la jam BUM yang baru. anyway, tak sangke metro kat situ lebih baik drp KTM kat malaysia. apalah malaysia kan? dah la jadual tren tu tak tepat.

nice short travellog, looking forward for more after this. eh belajar maths tak??

Hifzhan Arimi said...

huhu,bole je,tpi jam tu hadiah seseorang kan,sedih gak ah,
haha,jgn kutuk malaysia,

x,physio,histo,biochem, ngn anat,

ahmad suhaib said...

salam ziarah.
takziah ats kehilangan.
dkt sni mmg kena banyak brsabar.
nnt ada kena buat iqamah. lg kena byk brsabar.

tu sbhagian sbb knp ada org sebut mesir ni bumi tarbiyah.
dr byk2 kesulitan tu, byk hikmah yg ada.
tp hikmah tu hanya utk org yg mahu ambil pgajaran. :)

Anonymous said...

bumi anbiya' penuh barakoh. :)
tuntut ilmu pon rase tenang

Hifzhan Arimi said...

@ahmad suhaib,
thx ya akhi,insyaAllah amek pgjaran atas stiap bnda,

@anonymous
betoi2,segalanya bergantung pada niat,

dayanaazhar:) said...

heheh bukan kutuk tapi critic. hehehhe.

wow. bagus gila tak belajar math. :D

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
NI emel ak,saja nak habaq mai,kot2 ampa nak kenai2 ngn aku ka,aku x kesah,

genivx@yahoo.com